Vladimir Kristl

Slikar, filmski redatelj, animator i crtač.

Rođen 1923. Zagrebu, umro 2004. u Münchenu. Završio Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu. Jedan od osnivača umjetničke skupine EXAT 51. Njegovi rani slikarski radovi pionirska su ostvarenja apstraktne umjetnosti u Hrvatskoj. U kasnijim djelima napustio je apstrakciju i preuzeo figurativan izraz s jakim političkim naglaskom. Crtanim filmom aktivno se počeo baviti 1959. kada je bio glavni crtač u Krađi dragulja Mladena Femana. Autor je dvaju remek-djela Zagrebačke škole crtanoga filma: Šagrenska koža (1960, koredatelj Ivo Vrbanić, Kristl je i animator) atraktivan je spoj ekspresionističke, secesijske i geometrijsko-apstraktne likovnosti; Don Kihot (1961) jedan je od najuspjelijih filmova škole – u njemu Kristl dva glavna Cervantesova lika svodi na ideograme, a animacijski postupak na jedinstvenu likovnu i zvučnu ritmičku strukturu. Nakon kratkometražnog igranoga filma u Sloveniji (Pravi čovjek, 1962) otišao je u Zapadnu Njemačku, gdje je postao jednim od protagonista prijelomnih zbivanja u tamošnjoj kinematografiji. Režirao pretežito eksperimentalne i polemičke igrane filmove: Madeleine (1963), Brana (Der Damm, 1964), Pismo (Der Brief, 1966), Film ili moć (Film oder Macht, 1970).