Elizabeta Abramović
Midhat Ajanović-Ajan
V. Alhimov
V. Altušev
Ante Babaja
Nikola Babić
Darko Bakliža
Jadranka Bargh
Stjepan Bartolić
Korana Bašić
Jadranka Baučić
Branko Belan
Borislav Benažić
Mersad Berber
Vojidrag Berčić
Zvonimir Berković
Tomislav Beštak
Edvin Biuković
Milan Blažeković
Mate Bogdanović
1 - 20 / 266 sljedeća


 
Nikola Kostelac

Rođen 1920. u Zagrebu, Nikola Kostelac školovao se za arhitekta, što je, makar u Hrvatskoj, upravo indikativo za bavljenje animacijom, karikaturom i stripom (spomenimo samo najpoznatije: Oto Reisinger, Boris Kolar, Ismet Ico Voljevica, Joško Marušić, Frano Gotovac). U Kostelčevom slučaju dostajao je oglas u kojem se tražilo crtače za domaći animirani film i njegov život, zajedno sa poviješću Zagrebačke škole, nepovratno se promijenio.

Naime, na internom natječaju Duga filma, prihvaćeno je upravo Kostelčevo rješenje lika koji se trebao pojaviti u nizu animiranih filmova. Stilizirana ljudska figura Kiće prvi je odmak zagrebačkih animatora od disneyevske estetike, čime je otvoren put prema traženju novih, ne samo grafičkih, nego i animacijskih, rješenja. Prva polovica pedesetih godina prošlog stoljeća, tzv. godine Tesline 12, s pravom se smatra začetkom Zagrebačke škole crtanog filma, jer upravo tu, u privatnom stanu Nikole Kostelca, radeći na seriji kratkih reklamnih spotova, Dušan Vukotić, Vladimir Jutriša, Zlatko Bourek, sam Kostelac i drugi entuzijasti otkriti će postupke reducirane animacije zahvaljujući kojoj će u prvom redu smanjiti troškove i vrijeme izrade komercijalnih zadataka, ali i slučajno otkriti za njih još neistraženo područje animacije1.

Prvi autorski film potpisuje s Aleksandrom Marksom, Crvenkapica (1954), u kojem se prepoznaje vrlo malo eksperimentalnog pristupa iz reklama Dušana Vukotića, ali ga vrijedi spomenuti kao prvi domaći film u boji. 1957. Kostelac se promiče u najzrelijeg autora zagrebačkog kruga filmovima Na livadi, Susret u snu i posebno filmom Premijera. Iako će Dušan Vukotić i Vatroslav Mimica s pravom ostati zapamćeni kao vodeći inovatori i autori čiji je rukopis obilježio estetski smjer Škole, dojam je da su ovi Kostelčevi filmovi utrli put stilizaciji, dotjeranosti, ekspresivnosti i tematskoj zrelosti njihovih umjetničkih trijumfa koji tek slijede.

Nakon niza uspjelih, ali ne pretjerano istaknutih filmova, Kostelac će se vratiti namjenskom, reklamnom filmu, u kojem je zapravo i pronašao svoj stil, a nakon pozicije direktora Studija za crtani film Zagreb filma, postat će i šef Studija za naručeni film kod iste kuće 1968. Prilično logična pozicija za autora koji je od čitave plejade velikana Zagreb filma zasigurno ostavio najdublji trag u često potcjenjivanoj formi namjenskog filma.

Nikola Kostelac umro je 1999. u Zagrebu.


1Nekako u to vrijeme, u SAD poduzeće United Productions of America (poznato kao UPA) doživljava kreativni i financijski procvat upravo zahvaljujući njihovom ranijem otkriću reducirane animacije i radikalnije stilizacije crteža.

Filmografija u Zagreb filmu
FOTOKEMIKA - SAMO TRENUTAK (SPOT), 1956, režija scenarij
NA LIVADI, 1957, režija
PREMIJERA, 1957, režija
SUSRET U SNU, 1957, režija
NOCTURNO, 1958, režija
DJEVOJKA ZA SVE, 1959, režija
LUDO SRCE, 1959, režija
RING, 1959, režija
ZBOG JEDOG TANJURA, 1959, režija
SLUČAJ HOW-HOO-HEE-JA ( SERIJA : SLUČAJEVA ), 1960, režija
SLUČAJ KOKOŠKE KOJA NIJE MOGLA SNIJETI JAJE ( SERIJA : SLUČAJEVA ), 1960, režija
SLUČAJ MLADOG KLOKANA ( SERIJA : SLUČAJEVA ), 1960, režija
SLUČAJ SOPRANO TUBE ( SERIJA : SLUČAJEVA ), 1960, režija
CUPIDO, 1961, režija
SLUČAJ BUDALASTE ZEMNE VJEVERICE ( SERIJA : SLUČAJEVA ), 1961, režija
SLUČAJ UPLAŠENOG MATADORA ( SERIJA : SLUČAJEVA ), 1961, režija
KRAĐA U LUCI ( SERIJA : INSPEKTOR MASKA ), 1962, režija
OTMICA MISS UNIVERSUM ( SERIJA : INSPEKTOR MASKA ), 1963, režija
 
Naslovnica       |       Kontakt       |       Impressum Zagreb film © sva prava pridržana. Studio Imago