Čuda stvaranja
 
U jednom zanimljivom popodnevu svjedočili smo čudima. Ne onim malim, svakodnevnim, koje često ne vidimo hodajući prema vratima stana ili rješavajući dosadne administrativne formalnosti. U njih samo trebamo češće upirati pogled kako ne bismo zaboravili da su cijelo vrijeme pored nas. Ne, ovdje ne mislimo na takva čuda! Iako nam se u današnje vrijeme čini da je nastao neki manjak čudesnih stvari, one se samo sramežljivo skrivaju. Često vrebajući iza zidova poznatih nam ulica. Dok jurimo u susret novom radnom danu, niti ne slutimo njihovu blizinu. Sve dok se jednom slučajno, ili pak namjerno, ne spotaknemo o njih.
 
Tako smo, nedavno, Marko, Nikola i ja otišli u Zagreb film gdje smo svjedočili pravim pravcatim čudima moderne stop animacije! Da, znamo, bavimo se 3D printanjem i čovjek bi rekao da se svaki dan nagledamo svakakvih narudžbi, 3D printeva i drugih čudesa. No, ovaj put nismo bili u potpunosti upoznati sa sasvim novim životom naših 3D printeva, nakon što su otišli iz laba Mikrotvornice, u Tehnološkom parku Zagreb.
 
Na ulazu u studio za stop animaciju Zagreb filma, u Savskoj cesti, dočekala nas je Antonia Begušić. Odvela nas je u radne prostorije u kojima njeni kolege slažu set za snimanje filma “Jelenko” redatelja Brune Razuma. Radi se o kratkometražnom filmu stop animacije u kojemu se isprepliću mašta i realnost, a u središtu priče su tinejdžer i jelen.
 
Pred nama je bio nesvakidašnji prizor. Tisuće i tisuće sićušnih lutkica, rekvizita i druge opreme te cijela jedna ulica sa automobilima i zgradama. Zanijemili smo. Nekolicina rekvizita izrađena je uz pomoć naših 3D printera. Za takav jedan set potrebne su godine marljivog rada te neiscrpne umjetničke inspiracije. Nakon što je set postavljen kreće snimanje kadar po kadar kako bi svim tim objektima udahnuli život i pokret. Naši 3D printevi dobit će novu osobnost, a svo naše tehničko znanje umjetničku nadogradnju!
 
 
Spoj tehnologije i umjetnosti
 
Svako stvaranje počinje maštanjem, idejom i namjerom. Napraviti nešto rukom je ponekad na granici mogućeg, a ako želimo matematičku preciznost i simetričnost gotovo nemoguće. Kod izrade nekolicine istovjetnih objekata 3D printanjem moguće je izraditi potpuno identične predmete ili likove na mnogo jednostavniji i brži način. Skaliranje također prestaje biti problem. Jednom kad imate kompjuterski 3D model možete ga 3D printati u bilo kojoj veličini, položaju, boji te u različitim varijantama polimernih materijala.
 
Ovdje se radilo o primjeni FDM/FFF tehnologije 3D ispisa koja omogućuje printanje sloj po sloj materijala dok se ne dođe do krajnjeg rezultata. 3D printevi dobiveni pomoću FDM/FFF tehnologije 3D printanja su kvalitetni, čvrsti te predstavljaju apsolutno preciznu realizaciju digitalnog 3D modela. Oni omogućuju umjetnicima veliku uštedu vremena, materijala i novaca.
 
 
Nemojte se dati zavarati. 3D printanje, ne može i neće nikad zamjeniti umjetničko djelo, ono je jednostavno alat koji umjetnicima omogućava još veću slobodu kreiranja i stvaralaštva. Lakoća kojom se ideje mogu realizirati postaje mnogo veća, a prostor za napredak ogroman.
 
3D printanje je tehnologija koja daje umjetnosti jednu novu dimenziju, a pogotovo smo ponosni kad vidimo da smo nekome riješili problem. Za stvaranje seta filma stop animacije i realizaciju priče nekada je trebalo nekoliko godina, a u budućnosti će za istu količinu posla trebati možda godina dana. Svi ti likovi izgledat će potpuno isto kao da su vlastitom rukom napravljeni, samo će mnogo njih vjerojatno imati 3D printani kostur. Napravljen upravo onako kako ga je umjetnik dizajnirao na svom računalu.
 
 
Jelenko i Carrus Navalis nam dolaze
 
Dok pišem ovaj tekst, snimaju se prvi kadrovi “Jelenka”. Kratkometražnog filma stop animacije koji nastaje u studiju našeg Zagreb filma. I dok mnogi još uvijek ne znaju kakva iznenađenja nam sprema domaća produkcija, mi se smješkamo jer znamo da smo upravo svjedočili čistoj umjetničkoj snazi. Mašta i vrijedan rad, uz malu pomoć najmodernije tehnologije stvaraju čuda.
 
U drugom studiju Zagreb filma, na zagrebačkom Kaptolu, kuha se još jedna poslastica domaće stop animacije. Radi se o filmu Carrus Navalis, redateljice Antonie Begušić, koja nas je s velikim osmijehom provela kroz njen studio i pokazala nam koliko vrijedi godina rada u animatorskoj branši. Neprocjenjivo. Njoj smo, također, pomogli 3D printanjem dijelova seta koje je ručno bilo gotovo nemoguće izraditi. Carrus Navalis je domaći kratkometražni film stop animacije koji utjelovljuje četiri tradicionalna povijesna karnevalska lika Dubrovačke Republike, te oni teatralno predstavljaju maskiranom društvu četiri Platonove ključne ljudske vrline.
 
I Jelenko i Carrus Navalis nam dolaze početkom 2020. godine, a do tada strpljivo trljamo ruke.
 
Zagreb film nam je, u samo jednom danu, pokazao svoj puni potencijal. Ne samo produktivnost, volju i želju za stvaranjem nego i želju za novim mogućnostima i znanjem. Redatelji Zagreb filma otvorili su vrata novim tehnologijama i prihvatili mogućnosti 3D printanja sa povjerenjem. Zajedno smo učinili nemoguće mogućim i još se jednom uvjerili da prava čuda vrebaju negdje iza ugla. Čekajući da se na njih negdje spotaknemo.